Japanilainen nukketeatteri
TEKSTI:MILJA LEPPÄNEN
Japanilainen kauneus, hienostuneisuus ja taidokkuus näkyy myös nukketeatterin alalla. 1600–1800-luvuilla kehittyi perinteinen japanilainennukketeatterityyli Bunraku. Tämä nukketeatterin laji antaa loistavat mahdollisuudet nukkejen sulavaan käsittelyyn teatteriteosta esitettäessä. Perinteisesti bunraku on nukketeatteria aikuisille.
Bunraku-nuket
Bunraku-nuket valmistetaan käsityönä, pää ja kädet veistetään puusta. Kasvojen ilmeet saadaan vaihtumaan mekanismien avulla, nukella on useita liikkuvia osia: silmät ja suu avautuvat sekä nivelet liikkuvat. Näin saadaan toteutettua illuusio nuken “elävyydestä”. Myös nuken sormet voivat liikkua niin, että ne saadaan taivutettua nyrkkiin. Nuket ovat kooltaan noin metrin korkuisia.
Nuket puetaan näyttäviin, traditionaalisiin pukuihin. Nuken liikkeet tulevat eläviksi, taitavien nukettajien (nukeilla näyttelijöiden) yhteisen taidokkuuden ansiosta. Yhden nuken liikutteluun osallistuu kolme näyttelijää ja he pukeutuvat kauttaaltaan mustaan, huputettuun asuun, sulautuakseen taustalle. Kullakin on oma tehtävänsä, yksi näyttelijöistä ohjailee nuken päätä ja oikeaa kättä, yksi vasenta kättä ja yksi jalkoja. Näin saadaan aikaan hyvin moninainen liike. Näyttelijät opiskelevat useita vuosia nukeilla näyttelemistä. Kun näyttelijä tulee kuuluisaksi ja taidokkaaksi, hän voi näytellä kasvot paljaana, omissa vaatteissaan.
Näyttelijöiden lisäksi lavalla on japanilaista perinteistä kielisoitinta, shamisenia, soittava muusikko ja resitoija, joka on roolien ja tarinan kertoja.
Tarinat bunrakunäytelmissä
Bunraku-näytelmissä teemana on usein viha ja rakkaustarinat, kriisit tavallisten ihmisten elämässä ja myös sosiaalisten vaatimusten ja henkilökohtaisten toiveiden ristiriidat kunkin aikakauden ihmisten elämässä. Tämä kuvaa hyvin sitä, kuinka usein tiukkojen sääntöjen vallitessa yhteiskunnassa, ihmiset kaipaavat vapautta, joskus vain haaveissaan, unelmissaan, joskus teoiksi muuttuneena.
Nukketeatteri on oivallinen keino pohtia yhteiskunnallisiakin asioita ja niiden yhteyttä yksilöön, sillä teot eivät henkilöidy persoonaan. Ja samalla voi tuoda iloa, tunteita, kauneutta ja draamaa katsojien elämän arkisuuteen.
Bunraku on erittäin pitkälle kehittynyt ja suurta taitoa vaativa taiteen laji ja se on erittäin suosittua Japanissa. Se on yksi Japanin kulttuurin tärkeistä tunnusmerkeistä.
Artikkeli on aikaisemmin julkaistu Roihuvuoren kylälehdessä 1/2010